I din lägenhet

 

Skötsel och underhåll

Hem / Fastigheter / För våra hyresgäster / I din lägenhet

Brandvarnare

Fastighetsägaren står för brandvarnaren i din lägenhet. Du som hyresgäst är ansvarig för att byta batteriet i brandvarnaren, om det är behov för det. Det finns en knapp på brandvarnaren som du kan trycka på, då skall den börja tjuta. För att komma ihåg att testa din brandvarnare, så kan du beställa en SMS-tjänst gratis hos MSB. Följ länken nedan.

www.aktivmotbrand.msb.se

Nycklar och lås

Om du förlorat en lägenhetsnyckel eller behöver extranycklar, kontakta din kundansvarig så beställer vi nycklar som du själv hämtar och betalar hos anvisad låssmed. Observera att vi äger cylinderlåset medan tillhållarlåset är ditt ansvar, nycklar till detta kan du själv kopiera, men de skall lämnas åter när du flyttar från lägenheten.

Kostnaden för förlorad lägenhetsnyckel, lås-tagg, tvättlås eller postboxnyckel är 250 kronor

Utelåst

Om du låst dig ute och vill ha hjälp med öppning kan vi, förutsatt att huvudnyckel finns och att tillhörarlåset är öppet, hjälpa till i mån av tid och under normal arbetstid. Kostnaden för detta är 1 000 kr, vilket debiteras på nästkommande hyresavi. Övriga tider får du själv anlita jouröppen låssmed.

Rökning

Kjellberg och Möller avråder starkt från rökning inne i lägenheterna, då detta kan skada lägenheten och störa dina grannar genom att cigarrettrök tränger igenom otätheter i huset och in i andra lägenheter. Det är varje hyresgästs skyldighet att ta skälig hänsyn till andra hyresgästers krav på en godtagbar boendemiljö och även förebygga missfärgning och andra skador samt lukt. Om lägenhetens ytskikt tar skada av nikotin, blir man som hyresgäst ersättningsskyldig vid avflyttning. Ofta rör det sig om betydande belopp.

Rökning på balkong

Eftersom allt fler boende i våra fastigheter störs av att hyresgäster röker på balkongen avråder vi bestämt från att röka på balkongen. Skulle kringboende hyresgäster störas av balkongrökningen kan balkongrökningen ses som en störning eller sanitär olägenhet och detta kan i förlängningen leda till uppsägning av hyresavtalet.

Som hyresvärd eftersträvar vi en så rökfri miljö som möjligt i och runt fastigheten. Följ länken nedan för att läsa mer om lagen om rökning på allmänna platser.

Nya regler rökfria utomhusmiljöer 1 juli 2019 

Skadedjur

Fastigheterna är anslutna till Anticimex, via vårt försäkringsbolag Länsförsäkringar. Du kontaktar Anticimex på telefon 0752-45 10 00 för sanering. Informera även oss om att du har ohyra i lägenheten. Läs gärna mer om skadedjur på Anticimex hemsida nedan.

www.anticimex.se/skadedjursproblem

Standardförbättringar

Om du är intresserad av att få standarden uppgraderad i din lägenhet ska du kontakta förvaltaren för din fastighet för att utreda möjligheterna i samband med periodiskt underhåll. En standardhöjning innebär en viss påverkan på hyran efter förhandlingar med Hyresgästföreningen.

Exempel på standardförbättringar är parkettgolv istället för linoleummatta, spis med glaskeramikhäll istället för med ”vanlig” så kallad emaljhäll, och kyl/frys istället för kylskåp.

Sök efter din fastighet för att se kontaktuppgifter till din förvaltare:

Search
Generic filters
Search in title

Strömavbrott

Börja med att kontrollera säkringarna i ditt elskåp, detta sitter ofta placerat i hallen i din lägenhet. Om en säkring löst ut åtgärdar du detta själv.

Om problemet kvarstår, kontrollera om möjligt ifall det lyser hos dina grannar och i grannfastigheterna. Enklast är att titta ut genom fönstret.

Om både du, dina grannar och grannfastigheter saknar el är det högst troligt att problemet ligger hos Göteborg Energi, besök deras hemsida för att se aktuella avbrott avbrott.

Temperatur i lägenhet

I den så kallade vistelsezonen, det vill säga 1,5 meter från yttervägg, skall det dagtid vara minst 20 grader. Eftersom många av våra hyresgäster är äldre och fryser lättare, styr vi dock i de flesta fall temperaturen mot minst 21 grader. Skulle det i din lägenhet vara kallare än 20 grader skall du kontakta oss för åtgärd.

Det är en balansgång mellan att hushålla med energin och skapa ett behagligt inomhusklimat. I nästan samtliga fastigheter har vi investerat i åtgärder för en jämn och stabil värme. Några av fastigheterna är uppkopplade till så kallad prognosstyrning, vilket innebär att värmen styrs av hur vädret blir kommande dygn. Om det t ex skall bli en blåsig och råkall period ökas värmen något och om det samma tid på året skall bli en solig och stilla period minskas värmen. Genom detta sätt skapas ett gott inomhusklimat oavsett vädrets växlingar.

Trivsel och störningar

Trivsel

Boende i flerfamiljshus innebär många möjligheter till både gemenskap och trivsel. Här lever, äter, sover och umgås vi, och det skall vara en självklarhet att få göra detta utan att störas av omkringboende. Oavsett var du bor i våra fastigheter arbetar vi för att du som hyresgäst ska trivas i ditt boende och att du ska känna dig trygg dygnet runt.

Enligt 12 kap. 25 § Jordabalken ska hyresgästen som bor i lägenheten se till att andra hyresgäster inte utsätts för störningar i den grad att de kan försämra andras bostadsmiljö. En lindrig mängd störning från en hyresgäst, ska tålas av andra hyresgäster. Lindrig störning är den typ av störning som är normalt förekommande i ett flerfamiljshus. Exempelvis kan lekande barn ses som en lindrig störning. När en bedömning görs över vilka störningar som är godtagbara söker man stöd i den allmänna uppfattningen om vilka störningar som får godtas i ett flerfamiljshus. Det tas inte i beaktande att en hyresgäst är extra känslig för störningar. Exempelvis om en hyresgäst jobbar natt och sover på dagen ska denne kunna tåla den ljudnivån som finns i ett flerfamiljshus.

Hyresgästens skyldigheter gäller inte bara lägenheten utan även gemensamma utrymmen som t.ex. trapphus, hiss, tvättstuga och inne på gårdar. Att bo i flerfamiljshus innebär att det aldrig kan bli helt tyst men en enkel tumregel är att inget störande ska höras in till grannarna. Detta gäller dygnet runt, men det är extra viktigt från kl. 22 på kvällen till kl. 8 på morgonen, så att man skall kunna sova ostört.

Ifall störningarna är värre än de som förekommer i ett flerfamiljshus kan hyresvärden säga till hyresgästen att denne ska upphöra med de störande aktiviteterna. Om hyresgästen inte upphör med oljuden kan hyresvärden i värsta fall säga upp kontraktet, 12 kap. 42 § Jordabalken. Problematiken är att bevisa att ljudnivån är över den som kan tålas i ett flerfamiljshus.

Om grannen stör

Tag i första hand kontakt med din granne och tala om att du är störd. Vår erfarenhet är att detta är ett bra sätt att lösa problemet. Om detta mot förmodan inte hjälper, gör en serviceanmälan eller kontakta Fastighetsservice alternativt Kundansvarig under kontorstid.

Når du inte oss eller Fastighetsservicen får du istället kontakta Securitas fastighetsjour, på 010-470 53 00, som då rycker ut med väktare. Vi debiterar den störande hyresgästen utryckningskostnaden. Att få störningsklagomål på sig är allvarligt och kan leda till att den störande hyresgästen vräks.

Varningsbrev om störning

För allas trevnad och trygghet ser vi allvarligt på störningar. Har du stört så att flera av dina grannar hört av sig till oss och/eller om Securitas varit hos dig och konstaterat störning, innebär detta dels att vi fakturerar dig vår rörliga kostnad för Securitas utryckning och dels att du har en notering hos oss som gör det svårare för dig att t ex byta din lägenhet eller att få periodisk underhåll. Är störningen en engångsföretelse och det har gått ett par år brukar vi normalt bortse från störningen vid t ex underhållsåtgärd. Så för allas trevnad, håll god kontakt med dina grannar och använd sunt förnuft.

Varmvatten eller värme saknas

Kallt vatten i kranarna på grund av avbrott i vattenvärme kan oftast följas på denna hemsidan: www.goteborgenergi.se/avbrottsinfo
Oftast beror det på avbrott i fjärrvärmeledningen från Göteborg Energi och de har då information på sidan om när värmen beräknas vara tillbaka.

TV & Bredband

I de allra flesta fall är det TV och bredbandsleverantören som ansvarar för att hjälpa till om du får problem med detta.

Sök efter din fastighet för att se vilken leverantör du skall vända dig till:

Search
Generic filters
Search in title

Com Hem: Felanmälan och kundservice telefon 0771 – 55 00 00, comhem.se/kundservice

iTux Öppen fiber: Du kontaktar den bredbandsleverantör du själv valt. Mer information om Öppen fiber hittar du på www.goteborg.itux.se

Telia: Felanmälan och kundservice telefon 020 – 24 02 50, telia.se/privat/driftinformation

Telia Öppen fiber: Du kontaktar den bredbandsleverantör du själv valt. Mer information om Öppen fiber hittar du på www.oppenfiber.se

Grundutbud av kabel TV ingår i hyran

I hyran på samtliga av våra fastigheter ingår ett basutbud om ca 15 TV-kanaler som tillhandahålls av Com Hem alternativt Telia. De TV-kanaler som ingår i hyran är: SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal5, TV6, Sjuan, TV8, Kanal9, Kanal11, SVT24, SVTBarn, Kunskapskanalen och ATG Live. Utbudet kan löpande förändras. Du behöver inte ha något ytterligare abonnemang för att få tillgång till dessa kanaler.

Till och med den 8 september 2020 sker sändningarna både digitalt och analogt, därefter kommer kanalerna endast att sändas digitalt. Mer information om övergången till digital-TV finns på Com Hems hemsida comhem.se/tv/digitalisering